Zasady rekrutacji
do Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Tarnowskich Górach
na rok szkolny 2025/2026
I. Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz.737, 854, 1562, 1635, 1933).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 03 stycznia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz.U. 2024 poz. 151).
3. Decyzja Śląskiego Kuratora Oświaty z dnia 27.01.2025 r., w sprawie terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego na terenie województwa śląskiego, w tym terminów składania dokumentów: do klas pierwszych publicznych szkół ponadpodstawowych, tj. do czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum oraz trzyletniej branżowej szkoły I stopnia i klas wstępnych w publicznych szkołach ponadpodstawowych na rok szkolny 2025/2026.
4. Decyzja Śląskiego Kuratora Oświaty z dnia 25.02.2025 r., w sprawie wykazu zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej w roku szkolnym 2024/2025 i uwzględnione w postępowaniu rekrutacyjnym w woj. śląskim na rok szkolny 2025/2026.
II. Zasady postępowania rekrutacyjnego
1. Rekrutacja do Technikum nr 6 i Branżowej Szkoły I Stopnia nr 4 odbywa się przy użyciu systemu informatycznego, dostępnego pod adresem: https://slaskie.edu.com.pl
2. O kolejności na listach kandydatów decyduje suma punktów uzyskanych przez kandydata w wyniku postępowania rekrutacyjnego.
3. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym pierwszeństwo mają kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwość wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
4. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę łącznie następujące kryteria:
· wielodzietność rodziny kandydata,
· niepełnosprawność kandydata,
· niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
· niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
· niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
· samotne wychowywanie kandydata,
· objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Wyżej wymienione kryteria mają jednakową wartość.
5. Laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim jest przyjmowany do szkoły w pierwszej kolejności (z wynikiem 200 punktów).
6. O przyjęciu do oddziału klasy pierwszej ucznia powracającego z zagranicy decyduje Dyrektor Szkoły.
III. Oferta edukacyjna ZSGH dla tegorocznych Absolwentów szkół podstawowych w roku szkolnym 2025/2026
Technikum nr 6:
– Technik żywienia i usług gastronomicznych (j polski, matematyka, j.obcy, biologia)
– Technik hotelarstwa (j polski, matematyka, j.obcy, geografia)
– Technik organizacji turystyki (j polski, matematyka, j.obcy, geografia)
– Technik eksploatacji portów i terminali (j polski, matematyka, j.obcy, geografia)
Branżowa Szkoła I stopnia nr 4:
– Kucharz (j polski, matematyka, j.obcy, biologia)
– Cukiernik (j polski, matematyka, j.obcy, biologia)
IV. Kryteria rekrutacji
1. Kandydat może uzyskać maksymalnie 200 punktów.
1.1. Punktacja za poszczególne oceny:
celujący – 18 pkt
bardzo dobry – 17 pkt
dobry – 14 pkt
dostateczny – 8 pkt
dopuszczający – 2 pkt
Liczba punktów możliwych do uzyskania za oceny z wybranych zajęć edukacyjnych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej wynosi maksymalnie 72 pkt.
1.2. Liczba punktów możliwych do uzyskania za wyniki egzaminu ósmoklasisty wynosi 100 pkt.
Za każdy uzyskany procent uczeń otrzymuje 0,35 punktu, maksymalnie 35 punktów
za każdy z dwóch egzaminów z: języka polskiego i matematyki.
Za każdy uzyskany procent uczeń otrzymuje 0,30 punktu, maksymalnie 30 punktów za egzamin z: języka obcego nowożytnego.
1.3. Świadectwo z wyróżnieniem pozwala uzyskać 7 punktów.
1.4. Za szczególne osiągnięcia w zawodach wiedzy, sportowych i artystycznych otrzymać można maksymalnie 18 punktów. W przypadku przeliczania na punkty kryterium za:
1.4.1. Uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponad wojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
a) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
b) tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
c) tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów.
1.4.2. Uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim albo turniejem o zasięgu ogólnopolskim:
a) tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów,
b) tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 4 punkty,
c) tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty.
1.4.3. Uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
a) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
b) dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
c) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
d) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
e) tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
f) tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty.
1.4.4. Uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem albo turniejem, o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym lub wojewódzkim:
a) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów,
b) dwóch lub więcej tytułów laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów,
c) dwóch lub więcej tytułów finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 5 punktów,
d) tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów,
e) tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty,
f) tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 2 punkty.
1.4.5. Uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt 1.4.1 – 1.4.4, artystycznych lub sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:
· międzynarodowym – przyznaje się 4 punkty,
· krajowym – przyznaje się 3 punkty,
· wojewódzkim – przyznaje się 2 punkty,
· powiatowym – przyznaje się 1 punkt.
1.5. Osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu pozwalają uzyskać 3 pkt.
1.6. Wszystkie osiągnięcia oraz wolontariat powinny być wpisane na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej. Inne dokumenty potwierdzające nie będą uwzględniane.
2. Do klas pierwszych przyjmowani będą absolwenci szkół podstawowych, którzy uzyskają największą liczbą punktów wśród kandydatów.
V. Terminy postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2025/2026
Minister Edukacji i Nauki ogłosił terminy postępowania rekrutacyjnego i składania dokumentów do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych i klas wstępnych szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2024/2025.
Od 12 maja 2025 r. do 23 czerwca 2025 r. do godz.15:00 złożenie wniosku (podpisanego przez co najmniej
jednego rodzica/prawnego opiekuna), w tym zmiana wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej wraz z
dokumentami
3. Od 27 czerwca 2025 r. do 14 lipca 2025 r. do godz. 15:00 uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i o zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty oraz złożenie nowego wniosku, w tym zmiana przez kandydata wniosku o przyjęcie, z uwagi na zmianę szkół, do których kandyduje.
4. 17 lipca 2025 r. podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych.
5. Od 17 lipca 2025 r. do 22 lipca 2025 r. do godz. 15:00 potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.
6. 23 lipca 2025 r. do godz. 14:00 podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych.
7. Do 28 lipca 2025 r. wystąpienie do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia.
Najważniejsze informacje:
- Złożenie wniosku, w tym zmiana wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej wraz z dokumentami (podpisanego przez co najmniej jednego rodzica/prawnego opiekuna) – od 12 maja 2025 r. do 23 czerwca 2025 r. do godz. 15.00.
- Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i o zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty oraz złożenie nowego wniosku, w tym zmiana przez kandydata wniosku o przyjęcie, z uwagi na zmianę szkół do których kandyduje – od 27 czerwca 2025 r. do 14 lipca 2025 r. do godz. 15.00.
- Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym, w tym okoliczności zweryfikowanych przez burmistrza (wójta lub prezydenta) wskazanych w oświadczeniach – do 16 lipca 2025 r.
- Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych – 17 lipca 2025 r.
- Potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej – od 17 lipca 2025 r. do 22 lipca 2025 r. do godz. 15.00.
- Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych – 23 lipca 2025 r. do godz. 14.00.
- Przekazanie przez komisję rekrutacyjną kuratorowi oświaty informacji o wolnych miejscach w szkole przez formularz na platformie wymiany informacji (SOK) w celu udostępnienia ich na stronie internetowej kuratorium oświaty – 23 lipca 2025r.
- Wystąpienie do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia – do 28 lipca 2025 r.
- W przypadku pozostania wolnych miejsc w szkole przeprowadza się postępowanie uzupełniające w terminie 24 – 25 lipca 2025 r.
VI. Dokumenty wymagane w procesie rekrutacji
· wniosek wygenerowany w procesie rekrutacji elektronicznej (może być złożony w wersji papierowej lub elektronicznej),
· dokumenty potwierdzające szczególne osiągnięcia ucznia,
· kopia świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i kopia zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty (poświadczone za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły podstawowej),
· oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
· oryginał zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty.
· zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do nauki w tym zawodzie.
· książeczka sanepidowska (badania do celów sanitarno-epidemiologicznych)
Terminy postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2025/2026
L.p. | Rodzaj czynności | Termin w postępowaniu rekrutacyjnym |
---|---|---|
1 | Złożenie wniosku, w tym zmiana wniosku wraz z dokumentami o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej |
od 12 maja do 23 czerwca do godz. 15:00 |
2 | Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty oraz złożenie nowego wniosku, w tym zmiana przez kandydata wniosku o przyjęcie, z uwagi na zmianę szkół do których kandyduje. |
od 27 czerwca do 14 lipca do godz. 15:00 |
3 | Wydanie przez szkołę prowadzącą kształcenie zawodowe skierowania na badania lekarskie | od 12 maja do 22 lipca |
4 | Potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, także zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu. |
od 17 lipca do 22 lipca do godz. 15:00 |
5 | Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych |
23 lipca do godz. 14:00 |