• Chcielibyśmy zaprosić absolwentów oraz wszystkich przyjaciół szkoły do czynnego udziału w uroczystościach i imprezach towarzyszących z okazji  obchodów 70 - lecia Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Tarnowskich Górach.które odbędą się 23 października 2015 r. Więcej informacji pod nr tel. 32 285 38 61 lub na stronie zsghtg.pl w zakładce 70 - lecie

  • Cechy człowieka, pożądane w pracy hotelarza pięknie ilustrują słowa Janusza Korczaka: ,,Być człowiekiem znaczy posiadać kryształową moralność, nieograniczoną tolerancyjność, do pasji posuniętą pracowitość, dążyć do ciągłego uzupełniania swego wykształcenia, pomagać innym’’. W hotelarstwie dominuje relacja człowiek - człowiek i najważniejszym podmiotem jest Gość.  Hotelarstwo jest wyjątkową branżą z pięknymi tradycjami, w której staramy się tworzyć dla Gości ,,dom poza domem’’, poznajemy nowych ludzi, ciągle coś się dzieje. Zapraszamy na kierunek TECHNIK HOTELARSTWA

    więcej...

  • Lubisz podróże, często planujesz wakacje, chciałbyś w przyszłości prowadzić własne biuro podróży - kształć się u nas wybierając kierunek TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ

    więcej...

  • Interesujesz się gastronomią, Wybierz jeden z kierunków: TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH, KELNER

    więcej...

  • Interesujesz się produkcją żywności doskonal się wybierając jeden z kierunków: KUCHARZ, PIEKARZ, CUKIERNIK, WĘDLINIARZ,

    więcej...

Kelner

PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
Wpisany przez Administrator    czwartek, 09 lutego 2012 10:30

KELNER



I    Pełna nazwa zawodu: Kelner
II   Czas trwania nauki: 4 lata
III    Zdobyte umiejętności:

Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie ucznia do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.

Uczeń kończący edukację w zawodzie kelner powinien być przygotowany do:
1.    Wykonywania usług kelnerskich w tym:

  • Sporządzania potraw i napojów

Uczeń:

  • ocenia jakość surowców spożywczych;
  • określa warunki przechowywania żywności;
  • dobiera metody i techniki sporządzania potraw i napojów;
  • dobiera surowce do sporządzania potraw i napojów;
  • dobiera sprzęt i urządzenia do sporządzania potraw i napojów;
  • wykonuje czynności związane ze wstępną obróbką surowców do sporządzania potraw i napojów;
  • sporządza potrawy i napoje zgodnie z recepturami;
  • dokonuje oceny organoleptycznej potraw i napojów;
  • wykonuje czynności związane z ekspedycją potraw i napojów;
  • przestrzega procedur i stosuje instrukcje stanowiskowe systemów zapewnienia jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności podczas sporządzania i ekspedycji potraw i napojów;
  • monitoruje krytyczne punkty kontroli w procesach produkcji oraz podejmuje działania korygujące zgodnie z Zasadami Dobrej Praktyki Higienicznej GHP Dobrej Praktyki Produkcyjnej GMP i systemem HACCP
  • Obsługiwania gości

Uczeń:

  • rozróżnia stanowiska pracy i systemy obsługi kelnerskiej;
  • określa predyspozycje, wymagania i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań zawodowych kelnera;
  • planuje czynności związane z obsługą gości;
  • obsługuje gości zgodnie z obowiązującymi standardami;
  • opracowuje karty menu;
  • doradza gościom w wyborze potraw i napojów;
  • przyjmuje i rejestruje zamówienia gości;
  • dobiera urządzenia, bieliznę i zastawę stołową oraz sprzęt serwisowy do podawania potraw i napojów;
  • nakrywa stół zgodnie z zamówieniem gości;
  • sporządza potrawy i napoje w obecności gości;
  • ocenia jakość oraz estetykę potraw i napojów;
  • dobiera metody serwowania potraw i napojów;
  • wykonuje usługi kelnerskie podczas przyjęć okolicznościowych oraz imprez poza zakładem gastronomicznym;
  • wykonuje czynności związane z realizacją zamówień room service;
  • wykonuje czynności porządkowe, rozlicza sprzęt, zastawę i bieliznę stołową po wykonaniu usługi.


2.    Organizowania usług gastronomicznych w tym:

a)    Planowania usług gastronomicznych
Uczeń:

  • klasyfikuje usługi gastronomiczne;
  • określa zakres usług świadczonych przez zakłady gastronomiczne;
  • planuje usługi gastronomiczne;
  • planuje i organizuje obsługę przyjęć okolicznościowych oraz imprez poza zakładem gastronomicznym;
  • przygotowuje oferty usług gastronomicznych;
  • planuje działania związane z promocją usług gastronomicznych;
  • określa wpływ układu funkcjonalnego pomieszczeń zakładu gastronomicznego na organizację pracy;
  • przygotowuje miejsca realizacji usług gastronomicznych;
  • dobiera urządzenia i sprzęt do wykonania usługi gastronomicznej;
  • stosuje kryteria oceny jakości usług gastronomicznych.


b)    Rozliczania usług gastronomicznych
Uczeń:

  • sporządza zapotrzebowanie na surowce i półprodukty spożywcze;
  • sporządza kalkulację cen potraw i napojów;
  • przestrzega zasad rachunkowości podczas rozliczania usług kelnerskich;
  • rozlicza koszty usług gastronomicznych;
  • sporządza dokumentację usług gastronomicznych;
  • dokonuje rozliczeń gotówkowych i bezgotówkowych;
  • obsługuje elektroniczne urządzenia rejestrujące i kasy kelnerskie;
  • stosuje programy komputerowe wspomagające rozliczanie usług gastronomicznych


IV    Miejsce odbywania praktyk oraz ich czas trwania:

Kształcenie praktyczne może odbywać się w:  
a)    Pracowniach i warsztatach szkolnych
b)    W zakładach gastronomicznych świadczących pełen zakres usług kelnerskich np. w:

  • Restauracjach oraz hotelach znajdujących się w regionie
  • Hotel "NEO" Tarnowskie Góry
  • "Ferdynand" Strzybnica
  • „Relax" i „Figaro” Radzionków
  • „Gołąbek” Orzech
  • „Lotniczy Catering Service” Pyrzowice
  • „Grota” i „Mustang” Sucha Góra itp.
  • Restauracjach i hotelach nad morzem
  • „Ośrodek Wczasowo - Kolonijny Słoneczko" Łeba
  • "WDW – Woskowy Dom Wypoczynkowy” Unieście itp.
  • Za granicą np. Grecja

Czas praktyki: 8 tygodni (320 godzin), w tym co najmniej 4 tygodnie w zakładzie gastronomicznym

V    Możliwości zatrudnienia
Gdzie może pracować kelner?

  • Restauracje, kawiarnie, pensjonaty
  • Domy wczasowe, zakłady gastronomiczne prowadzone przez hotele
  • Na statkach i promach
  • Prowadzić własną działalność gospodarczą


VI Inne interesujące informacje o zawodzie
Jakie są zalety zawodu kelnera?

  • Wysokie zarobki
  • Możliwość kontaktu z wieloma interesującymi osobami
  • Można zawrzeć znajomości z ludźmi w różnym wieku i z różnych kręgów społecznych
  • Praca w miłym otoczeniu
  • Satysfakcja z wyjątkowo dobrze wykonywanego zawodu
  • Umiejętności i wiedza zdobyte podczas pracy w restauracji mogą się przydać w życiu w najróżniejszych okolicznościach


„Jeśli masz poczucie własnej wartości, szanujesz innych i siebie – jesteś odpowiedzialny, dobrze zmotywowany do pracy, otwarty i tolerancyjny wobec innych, posiadasz umiejętności słuchania i zadawania pytań, jesteś uczciwy i bezpośredni oraz optymistycznie nastawiony do życia – to z pewnością osiągniesz sukces w zawodzie kelnera”

Poprawiony: wtorek, 28 lutego 2012 09:06
 
Tutaj jesteś:

Kontakt

Zespół Szkół
Gastronomiczno-Hotelarskich

Dyrektor: Tomasz Respondek
Wicedyrektor: Wiesława Paduch

ul. Karola Miarki 17
42-600 Tarnowskie Góry

tel/fax. (032) 285 38 61
e-mail: zsghtg@poczta.onet.pl

NIP: 645-12-20-451
REGON:

mapa - google maps

FILM PROMOCYJNY

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 35 gości